BIMBÓ
A tavasz, a megújuló élet, ciklikus sarjadás, magzat, gyermek, utód jelképe.
A reménység szimbóluma.
Mintáinkon kazak jurtaajtó festett faragásának motívumát használtuk fel.
LEVÉL
Az életet, az évenkénti megújulást (ld. zöld ág, májusfa, karácsonyi fenyő), az elmúlást (lombhullás), a lélek és a dicső tettek halhatatlanságát jelképezi. A zöld szín a termékenység, formája pedig a nőiség jele, ezért elválaszthatatlanul társul hozzá a szerelem és a szexualitás képe is.
LEVELES GYÖNGYKOSZORÚ
A koszorú az éghez való tartozás, az Istennek szenteltség jelképe.
Az ókori kultúrákban az isteneket egy-egy nemes növényből készült koszorúval ábrázolták, később koszorút kaptak a győztes hadvezérek, sportolók, költők, hogy az istenekéhez hasonló halhatatlansággal díjazzák őket.
A Bibliában a koszorú az Istennek szentelt élet díja, Krisztus töviskoszorúja egyszerre blaszfémia és szakrális jelvény.
A menyasszonyi koszorúban is az Istennek szenteltség motívuma jelenik meg, hiszen a leendő asszony a házasság megszentelt kötelékébe lép. Ám ezzel ellentétben halotti koszorúnak is tekinthető, mert leánysága meghal, hogy asszony lehessen.
Mintáinkon nyéki 'mennyasszonyi' ládáról származó leveles koszorút használtunk fel.
Esküvői dekoráció
Gyöngykoszorús hokedli teteje és tükör
Mécsesek
Különböző méretű dobozok
ÚT
Minden térben és időben zajló folyamat legelemibb jelképe. Legeredendőbben az út maga az élet. Átvitt értelemben a lelkek útja: a születendőknél az égből a földre, az eltávozóknál a földről az égbe, vagy a föld alatti világba vezet. Elterjedt hit szerint a lelkek útja az eget-földet összekötő Tejút (magyar mondákban a Hadak útja), ezen száll a földre az isten küldötte, az ember nemzőatyja, ezt az utat járja révülésében a Sámán, hogy felsőbb hatalmakkal társalogjon (a Sámán útja), a világfára mászó, pokolba ereszkedő mesehős. Még elvontabban ez a beavatás jelképes útja (labirintus, csigavonal). Út vezet a megvilágosodáshoz a nagy vallások tanítása szerint. Az esendő ember útja a megigazuláshoz kanyargós, vagy spirál alakú. A kiválasztottaké viszont a királyi út, mely – ellentétben a spirállal – egyenes. Az evangélium tanítása szerint a királyi út: Jézus. Ő mondja magáról: „Én vagyok az út, az igazság és az élet.”A királyi út a középkorban a szerzetesi létforma jelképe, mely mentes a világi lét hiábavaló kanyarulataitól.
TULIPÁN
A tulipán, mint általában a virágok, nőiséget jelképezi. A szimbólum többféle jelentéstartalommal bír. A virág tölcséres kelyhe az élet nedvét tartalmazza, így gyakran magára az anyaméhre utal.
A színe a magyar népművészetben jellemzően piros, ami az érzékiségre, a szerelemre is utal. Mint termékenységszimbólum gonosz elhárító szerepe van, azért is faragták régen kapukra. A nőiséget jelképezve a születéssel van kapcsolatban, „a tulipán lényegében a két széttárt combnak és az élet kapujának ikonikus ábrázolása. A tulipánt gyakran ábrázolják fordított szívvel együtt, ami a férfi és a nő egységének a jelképe.
Nem véletlen tehát, hogy éppen egy női bútorra került rá ez a virág: a tulipánosládára. A menyasszony ebben a ládában gyűjtötte ruháját, ágyneműjét, amit a házasságba magával vitt. A ládára festett tulipán jelképezhette a menyasszony elvesztett szüzességét is.
A különböző méretű, formájú és színű tulipánokkal a nők különböző életszakaszait lehet megidézni. Eszerint eldönthetjük, hogy éppen melyik élethelyzetet szeretnénk erősíteni ezzel a jelképpel.
Bimbó: kislánykákat jelöl, akik még ártatlanok, szüzek. A világosabb árnyalatok jellemzőek. Kislányok szobájába, illetve nekik szánt ajándékokra gyönyörű lehet a bimbós tulipán motívum.
Nyíló tulipánok: a fiatal lányokat jelképezi, akiknek már udvarolnak, eladósorban vannak. A pubertáskorban lévő lányok szobájába megfelelő, illetve a nekik szánt ajándékokra.
Kinyílt virág: megházasodott asszonyokat jelöl. A konyhába helyezzük el.
Tulipán ábrázolás fordított szívvel: nő és a férfi szexuális együttlétét jelképezi. Hálószobába érdemes feltenni ezt a szimbólumot. (piros legyen)
Fias tulipán: A tulipán kelyhének belsejében egy magocska vagy egy másik tulipán van. Ez a szimbólum az áldott állapotban lévő asszonyokat jelöli, akik szívük alatt hordják magzatukat. A lakás középső részére helyezzük el. Kiváló díszítés lehet kismamáknak szánt ajándékokra is.
Visszazáródó tulipán: az idősebb asszonyok jelképe, akik már nem szülőképesek. A konyhába érdemes elhelyezni. Ha gyermeket szeretnénk véletlenül se helyezzük el otthonunkban ezt a tulipánváltozatot. A tulipán levelei egymást keresztezik, így ez a „tulipán” meddő, azaz már nem tudja befogadni az új életet.
/A tárgyak elrendezéséhez kapcsolódó tanácsokat Németné Wéber Gabriella - Magyar térrendezés cikkéből idéztük/
KALOTASZEGI NAPRÓZSA
Az ember már az ősidőkben felismerte, hogy Nap nélkül nincs élet, de tisztában volt pusztító erejével is. Az időszámításnak is a látszólagos napmozgás a legfőbb kulcsa. Szimbolikája igen gazdag, tisztelik, mint égitestet, mint isteni megnyilvánulást, mint a világmindenség fontos részelemét is. A Naphoz társul a meleg, száraz, a nappal, a nyár, a tűz, az aktivitás, a termékenyítő illetve pusztító erő, a szív, az arany, a gömbölyű, a sugaras szirmú virágok. A megszemélyesített Nap rendszerint férfi, akit sorsa rendel harcba szállni a sötétség és hideg hatalmaival, tavasszal győzedelmeskedni, ősszel elbukni velük szemben, s termékenyítő halálos nászra kelni az évente ugyancsak megújuló Földdel.
Mintáinkon a kalotaszegi Magyarvalkó varrottas motívumgyűjteményéből használtunk fel egy Naprózsát.
előszobafal egyben fogas naprózsás motívummal
naprózsás doboz és mécsesek
SPIRÁL MOTÍVUMOK
A spirál a világ minden táján, egymástól független kultúrákban, vallásokban és művészetekben fellelhető jelkép. Alapvető jelentései az örök visszatérés, az állandó - szintemelkedéssel járó - fejlődés. Az idő ábrázolásaként is felfogható, valamint a mozgás, az örvény, a DNS kettős spirálja is eszünkbe juthat róla.
A kelták úgy tartották, hogy a spirál centruma maga az összesűrűsödő energia, végtelenbe tartó vége pedig maga az Univerzum.
HOMMAGE Á HUNDERTWASSER
EGYÉB ORGANIKUS MINTÁK
Természetből vett motívumok
A motívumok értelmezései Hoppál M., Jankovics M., Nagy A., Szemadám Gy.: Jelképtára alapján készültek.